מה הכי הכי חשוב לפני שלומדים לקרוא, כבר מגיל 4 ?

קצת על האני מאמין שלי

נעים מאוד , אני רותם ואני מורה להוראה מתקנת וכן מטפלת באומנות (בהתמחות של טיפול בצילום).
למה אני מדגישה את זה ? כי הלמידה קשורה למגוון של תחומים ומיומנויות וגם לנפש של האדם .
במקרה שלנו הילד בן 5-6 וכבר עברו עליו דברים רבים. אני מאוד מאמינה במשחקים ובשיחה על מנת ליצור קרקע בטוחה ופוריה לעשיה והצלחה.
בנוסף, שיתוף פעולה עם אנשי מקצוע. אני לא לבד בעולם, אני מתייעצת שואלת ומבקשת מההורים לבדוק ולהיות מעורבים. המכלול עוזר לנו להגיע אל הילד בצורה רחבה ועמוקה יותר. השינוי נמצע בדברים הקטנים.

בואו נתחיל מההתחלה והפעם רוצה להתחיל מהבסיס- מה הכי הכי חשוב לפני שלומדים לקרוא כבר בגיל 4?

מודעות פונולוגית !

הכוונה ליכולת להתייחס למילה על פי החלקים המרכיבים אותה ברמה הצלילית לפי הסדר. המודעות הפונולוגית מדברת גם על היכולת לפרק ולהרכיב צלילים ולהשוות ביניהם.
אתן דוגמה – אחד המשחקים שאני משחקת עם ילדי גן חובה וגם אחר כך, תלוי בקושי הוא צלילים פותחים, צלילים סוגרים וצלילים באמצע המילה ( שיחסית זה יותר קשה).
מה עושים? אומרים מילים שמתחילות ב-LA – לשון , לבן, לחמנייה . אפשר מילה אני ומילה הם. אבל המודעות הפונולוגית בבסיסה זה בעצם חלק קטן יותר מLA אלא הצליל בעצמו L .
– ואז בעצם כל מילה שמתחילה באות ל תופסת. הילדים הקטנים לא יודעים מה מתחיל באות ל אבל לפי הצלילים והדיבור נותנים להם דוגמאות. לכן במקרה כזה גם מילים כמו: לישון, לומדים, לחם, לילה , לימון. מתאימות. אפשר לצייר את החפצים שמתחילים בצליל , אפשר לעזור לילד עם קטגוריות של חיות/ צמחים/ שמות של ילדים.

כשאני עובדת עם ילדים אני מדגישה מאוד את הצלילים של המילה, מבחינתי שהילד ישכב על הספה בעיניים עצומות ויקשיב. ואני שואלת ? האם במילה ארון יש ר? אני אומרת לו את המילה בהדגשה, מבקשת שיחזור אליי ואז הוא אומר אם יש או אין. אם אומר יש אז מצוין, אני שאולת איפה והוא צריך להגיד לי באמצע של המילה.
למה אני מתעכבת על זה כל כך ?
נמצא במחקרים רבים כי קיים קשר ישיר בין יכולת המודעות הפונולוגית לבין רכישת הקריאה. בגילאי 4-5 לא מדברים על לקויות למידה, לא מאבחנים באבחון דידקטי או פסיכודידקטי ( אלא אם מדובר בקושי רגשי ואז עושים אבחון פסיכולוגי). ילד שמאוד מתקשה בהפקת הצלילים לפי הסדר עשוי להיתקל בקשיים ברכישת הקריאה ובכיתה א’ וכביכול ממוקם בקבוצת סיכון.

אהבתם? שתפו לחברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

רוצה לקבל למייל מידע וטיפים?

עקבו אחרי גם כאן:

מה המטרה של אסיפת ההורים

בימים אלה עורכים בבתי הספר השונים אספות הורים. המעמד מעורר הרבה רגשות מעורבים, חשש , לחץ סקרנות וציפייה. חלק מהלקוחות שלי שואלים אותי :”מה לצפות מהפגישה

קרא עוד »

הרשמה לעדכונים

לקבלת עדכונים הכניסו פרטים