למה ילד בכיתה א מתקשה לקרא?- 10 נקודות חשובות ואיך תעזרו להם כבר היום

מה עושים כשהילד נשאר מאחור, הקצב של הכיתה שונה, המורה התקשרה והמליצה
שיחזרו על החומר בבית או יקבלו עזרה נוספת (למשל הוראה מתקנת).

אז אני פה לעשות קצת סדר בדברים .
היום נדבר על 10 נקודות חשובות כאשר הילד מתקשה או מסרב לקרא
ומה אפשר לעשות כבר עכשיו , לפני שמגיעים כך לכיתה ב.

למה ילד בכיתה א’ מתקשה לקרא?

(1) מעבר, הסתגלות ושינויים. אני יכולה לדבר על זה המון אבל באופן כללי יש ילדים שעדיין הסתגלו למצב החדש.

(2) התארגנות אני מכניסה לכאן את העניין שצריך לעבור כיתות, היכן נמצא השירותים, העניין של תחושת זמן- הם לא שמים לב, הם לא מספיקים – התמצאות במרחב.
התארגנות זה יכול להיות גם כל עניין המערכת. היום יש הרבה בתי ספר שמשאירים את החוברות בכיתה. זה טוב מצד אחד אבל מצד שני הם יכולים להימנע מלהכין שיעורים וההורים לא תמיד יודעים היכן הילד נמצא בחומר..
התארגנות זה גם שינה ומתי קמים בבוקר. לפעמים הבוקר יכול מאוד להפיע על כל היום.

(3) ראיה ושמיעה- חשוב לי לציין בפניכם שמגיעים אליי ילדים עם קשיי שמיעה לא מטופלים. זה קריטי באופן כללי וספציפית לרכישת שפה וקריאה.
אותו דבר לגבי ראיה. גם העניין של מספר וכו’ וגם יש תחום שנקרא “מיקוד ראייה” תבדקו את זה – איך אפשר להגיע למומחה שיתן לכם את כל המידע.

(4) ויסות חושי – זה עום ומלאו אבל שימו לב בעיקר לעניין הרעשים והאור . יש ילדים שיש יותר מידי אור בכיתה או באמת רועש להם. זה עניין מוחי והם לא עושים דווקא. זה ממש מגיל לידה ולכן ישפיע גם בבית בחוג ביום הולדת וכו’.. אז ברור שגם בכיתה.

(5) עיכוב שפתי- כאן אני מכניסה ילדים שהיו בגנים שפתיים , היום יש לזה שם אחר. בכל מקרה זה תחום שלם אך משפיע מאוד על הרכישת השפה והקריאה, שליפה שיום, זיכרון עבודה.. מי שמטפלת בזה היא קלינאית תקשורת מוסמכת.

(6) יש גם ילדים עם קשיים במוטוריקה עדינה ורכה, אפשר לחזק את זה , לחזק חגורת כתפיים על ידי כל מיני תרגילים. יש ילדים שזה באמת כואב להם לכתוב וקשה להם לכתוב. מי שמטפלת בזה היא מרפאה בעיסוק.

(7) קשב וריכוז- לא ארחיב על זה כרגע אבל יש לילדים מסויימים קושי בהשלמת משימות כי דברים מסיחים את דעתם . צריך לראות אם זה עקבי ,איך הוא משחק, איך הוא בבית עם האחים- זה לא משהו שקורא רק בשיעור שפה.. ואם כן לתהתייעץ עם הגורמים הרלוונטיים.

(8) תחום חברתי- הרגשי, איך אני תופס את עצמי, איך אני מתמודד עם קשיים, פותר בעיות, נשען על מבוגרים ומבקש עזרה.

(9) גם שיטות הוראה שלא מתאימות לילד – על זה ארחיב בפוסט נפרד.

(10) חזית אחידה עם המורה ! אם נהיה בקשר עם המורה, נשאל שאלות, נהיה מגוייסים לאותה מטרה – נראה קודם כל לילדים שלנו שאנחנו איתם במסע הזה.

מה אפשר לעשות כבר היום?

מה שאני מבקשת הוא שתעשו לכם רשימה קטנה ותראו אם אחד הסעיפים שציינתי רלוונטי לכם .
שינוי קטן יכול להוביל להבדל גדול .

חשוב לי להזכיר שאנחנו עדיין בשנה הראשונה של הלמידה
נכון- יש הרבה ילדים שרוכשים את הקריאה גם לפני כיתה א, יש כאלה שהם כרגע בשלב לפני הקפיצה הגדולה (לקראת פסח) .
אם אתם רוצים להיות עם הילד על הדופק – תבדקו את הדברים האלו, תתעדכנו עם הילדים מה באמת קורה, נסו לברר מה מסתתר מאחורי “משעמם לי” , נסו לתווך לילדים מה עושים כשקשה , שאתם איתם מאחוריהם ולצידם כל הדרך, תמיד.

פה איתכם לשאלות ועזרה
רותם 🌻

אהבתם? שתפו לחברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

רוצה לקבל למייל מידע וטיפים?

עקבו אחרי גם כאן:

מה המטרה של אסיפת ההורים

בימים אלה עורכים בבתי הספר השונים אספות הורים. המעמד מעורר הרבה רגשות מעורבים, חשש , לחץ סקרנות וציפייה. חלק מהלקוחות שלי שואלים אותי :”מה לצפות מהפגישה

קרא עוד »

הרשמה לעדכונים

לקבלת עדכונים הכניסו פרטים